Köp- och leveransvillkor 

Tillämpning och konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument ansluter med Orrgard Net AB, organisationsnummer 559240-4395, nedan kallat Prylify För att ta tillvara på dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.Prylify.se.

Integritetspolicy

För oss på Orrgard Net AB (Prylify.se) är det viktigt att du alltid känner dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Med hjälp av vår integritetspolicy vill vi visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personppgiftslagstifning. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig som konsument att förstå hur vi behandlar dina personuppgifter.

Köpinformation

Din order skickas från vårt lager i Örebro. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att om möjligt ändra din order.

Priser

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och fakturaavgifter kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Ångerrätt

Hos oss har du alltid trettio (30) dagars ångerrätt (gäller ej företag). Vill du under denna tid returnera en vara för byte eller återköp ska du följa returhanteringen på följande länk: https://prylify.se/info/returhantering. Du som konsument har rätt att undersöka produkten (gäller ej hygien- & elektronikprodukter med plombering som t.ex. minneskort, usb-minnenbatterierhörlurar/headset eller skönhetsprodukter). Om någon av dessa produkter är plomberad inkluderas den ej av ångerrätten vid bruten plombering.

Returnerar du en oanvänd produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet förutom eventuell fraktkostnad eller andra tillval som t.ex. "prioriterad leverans". Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som konsument, det är alltså du som konsument som står för returfraktkostnaden. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske på minst 30% av produktens värde och kan i vid betydande åverkan nekas återköp. Du står själv för portokostnaden vid retur. För att vara säker på att din retur kommer fram så rekomenderar vi att ni alltid skickar spårbart.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Prylify eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Prylify har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Prylify ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom sex (6) månader. Prylify förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, kontakta kundtjänst så skickar vi dig en svarspostadress för fri returfrakt. Prylify har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

Felaktiga reklamationer debiteras med minimum 249 kr inkl. moms upp till den faktiska hanteringskostnaden. Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Vi står för returfraktkostnaden (Gäller ej företag och ej spårbart) för godkända reklamationer, önskar du skicka spårbart så får du som kund stå för returkostnaden.

Reklamationer behandlas inte som returer genom öppet köp om du som kund efter återkoppling från oss ändrar returorsak. 

Betalningsalternativ

Klarna Checkout

I samarbete med Klarna erbjuder vi deras betallösning som kallas för Klarna Checkout, där följande betalmetoder finns att välja mellan: fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. 

När du fylller i din information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att slutföra köpet genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du även våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. 

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.  Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

  1. Faktura
  2. Delbetalning
  3. Kortbetalning
  4. Direktbetalning

 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 1-2 arbetsdagar på lagerförda varor. Under högsäsong kan det dröja 3-5 arbetsdagar. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Du finner information kring aktuell lagerstatus för varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Outlösta paket/fel angiven adress

Skrymmande försändelser ligger hos utlämningsstället i 14 dagar innan de returneras tillbaka till oss. För försändelser som ej är utlösta och kommer i retur till oss debiteras en avgift f n 250kr inklusive moms för att täcka Orrgard Net AB:s transport- och administrationskostnader. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om vi får tillbaka försändelsen pga okänd adress eller att du är avflyttad så debiterar vi 59 kr för att täcka hanteringskostnaden. 

Leveranssätt & ansvar

Vi erbjuder följande fraktsätt:

1:a klass brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt hem i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

MyPack Home Small – Din beställning levereras direkt till din dörr, snabbt, enkelt och smidigt!

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Frakt

Fraktkostnaden för en beställning är endast 19 kr (Fri frakt-kampanjer förekommer) (29 kr utanför Sverige).

Ansvar vid skada

Orrgard Net AB kan ej krävas eller hållas ansvariga ekonomiskt eller juridiskt för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av sparat minne som uppstår i samband med reparationer, oavsett orsak eller anledning. Orrgard Net AB kan ej heller krävas på ersättning för reparationer som resulterar i merarbete eller kostnader som uppkommer på grund av defekt produkt eller försenade leveranser. Vi rekommenderar att en fackmannamässig reparatör eller någon med väldigt god erfarenhet utför reparationen.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). 

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden eller försäkringar. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Personuppgiftsansvarig är vi, Orrgard Net AB, 559240-4395, Tengvallsgatan 9, 703 47 Örebro, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund samt informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder.

Nyhetsbrev  

När du blir kund hos Prylify.se kommer du ta del av våra mailutskick. Du kan när som helst avregistrera dig från att få erbjudanden via mail. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Pris- och produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Prylify.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Prylify.se inte skyldig att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Omdömen

Genom att lämna omdömen kring produkter på Prylify.se ger du även Prylify rätten att publicera de på Prylify.se samt i andra kanaler och medier. Prylify förbehåller sig rätten att publicera och/eller ta bort inskickade omdömen, om det anses stötande på något vis.

Massbeställningar

Vi förbehåller oss rätten att stoppa och kreditera massbeställningar eller beställningar från återförsäljare.

Övrigt

Vi följer de rekommendationer som Allmänna reklamationsnämnden har samt svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Prylify kundtjänst.

 

E-handel: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i kundvagnen.