Köp- och leveransvillkor

Tillämpning och konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument ansluter med O&S Online Group AB, organisationsnummer 559240-4395, nedan kallat "Prylify", "Vi", "O&S Online Group AB" För att ta tillvara på dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.Prylify.se.

Integritetspolicy

För oss på O&S Online Group AB (Prylify.se) är det viktigt att du alltid känner dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Med hjälp av vår integritetspolicy vill vi visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personppgiftslagstifning. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig som konsument att förstå hur vi behandlar dina personuppgifter.

Köpinformation

Din order skickas från vårt lager i Västerås. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att om möjligt ändra din order.

Du finner aktuell leveranstid på varje produktsida, de flesta har 1-3 vardagar och vissa har 10-15 vardagar leveranstid. Om du har beställt en produkt som har 10-15 vardagars leveranstid innebär det att produkten är påväg från leverantör till vårt lager, innan den skickas ut till dig.

Leveranstiden som står i kassan för de olika transportvalen, är tiden det tar för din beställning att skickas från vårt lager. Du får alltid en leveransbekräftelse via e-post samma dag som din order skickas din order.

Leverans innan jul🎅🏼📦

Gör ditt köp i god tid, sista dagen för leverans innan jul är måndag den 18 december 2023. Detta gäller produkter som finns i lager och är märkta med "Leverans 1-3 vardagar". Vi kan inte garantera leverans före jul vid beställning av produkter med en leveranstid på "7-14 vardagar" eller "10-15 vardagar".

Priser

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och fakturaavgifter kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Öppetköp, Ångerrätt & Returpolicy

Hos oss har du alltid trettio (30) dagar öppet köp (gäller ej företag) och fjorton (14) dagar ångerrätt från dagen du tog emot din order, enligt konsumentköplagen. Vill du under denna tid returnera en vara för återköp ska du följa returhanteringen på följande länk: https://prylify.se/info/returhantering.

Förlängd ångerrätt till 31 januari 2024

Beställningar som är lagda under perioden 20 november till 18 december gäller vår förlängda ångerrätt t.o.m. den 31 januari. 

Du som konsument har rätt att undersöka produkten (gäller ej hygien- & elektronikprodukter som t.ex. minneskort, usb-minnen, batterier, Powerbanks, hörlurar/headset eller personvårds-, hälso- & skönhetsproduker). Om någon av dessa eller andra produkter som är plomberade så inkluderas de produkterna ej av ångerrätten vid bruten plombering.

Returnerar du en oanvänd produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet förutom eventuell fraktkostnad eller annat tillval som t.ex. "prioriterad leverans".

Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som konsument, det är alltså du som konsument som står för returfraktkostnaden. Vid ett ångrat köp står du för returfrakten.

Hur du skickar tillbaka returen bestämmer du själv. Det går bra att du skickar returen som ett vanligt brev med frimärken eller spårbart. Om du vill skicka returen spårbart måste du skicka den direkt till oss då vi inte hämtar ut försändelser från ombud. Du kan köpa en förbetald & spårbar returfraktsedel billigt här.

Behöver du hjälp & vägledning med hur du ska skicka tillbaka returen? Gå till ditt närmaste postombud och fråga om hjälp. Om du ändå skickar till postombud kommer paketet att returneras till dig automatiskt efter 7 dagar.

Det är viktigt att ytteremballage används samt att tejp eller annat material inte klistras på produktens originalförpackning.

Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske på minst 30% av produktens värde och kan i vid betydande åverkan nekas återköp.

Du står själv för fraktkostnaderna vid öppet köp samt nyttjande av ångerrätten. För att vara säker på att din retur kommer fram så rekomenderar vi att du alltid skickar returen spårbart direkt till företagets adress.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Prylify eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Prylify har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Prylify ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom sex (6) månader. Prylify förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, kontakta kundtjänst så skickar vi dig en svarspostadress för fri returfrakt. Prylify har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.

Felaktiga reklamationer debiteras med minimum 249 kr inkl. moms upp till den faktiska hanteringskostnaden. Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Vi står för returfraktkostnaden (Gäller ej företag och ej spårbart) för godkända reklamationer, önskar du skicka spårbart så får du som kund stå för returkostnaden.

Reklamationer behandlas inte som returer genom öppet köp om du som kund efter återkoppling från oss ändrar returorsak. 

Betalningsalternativ

Svea Checkout

I samarbete med Svea Ekonomi erbjuder vi deras betallösning som kallas för Svea Checkout, där följande betalmetoder finns att välja mellan: Swish, fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning, betalning via Trustly.

När du fylller i din information i kassan godkänner du Svea Ekonomi villkor. Genom att slutföra köpet i kassan godkänner du även våra Villkor.

Svea Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. 

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Svea.

Mer information och fullständiga villkor om Sveas betalsätt hittar du hos www.svea.com. För information om din betalning kontakta Svea kundservice.

Svea Checkout erbjuder följande betalsätt:

  1. Swish
  2. Faktura
  3. Kortbetalning
  4. Delbetalning
  5. Direktbetalning
  6. Trustly

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 1-2 arbetsdagar på lagerförda varor och upp till 15 dagar på varor som är påväg till lagret. Aktuell leveranstid framkommer på varje produktsida. Under högsäsong kan det dröja upp till 5-10 arbetsdagar, beroende på period. Varor som inte finns i lager, måste beställas från leverantör och får en längre leveranstid, på dessa produktsidor fyller du i din e-post så skickas en notis när produkten åter finns i lager.

Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden hittar du på varje enskilld produktsida eller informationen på hemsidan hittar du på kundtjänstsidan, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Vi erbjuder inte någon ersättning / kompensation på grund av en leveransförsening.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall restnotera produkten. Som kund behöver du aldrig betala mer än den fraktmetod du väljer i kassan. Skulle ditt paket komma bort under postenshantering så måste kunden kontakta oss inom rimlig tid för att vi ska kunna åtgärda problemet.

Leveranssätt & ansvar

Vi erbjuder följande fraktsätt:

1:a klass brev: För mindre beställningar med lägre vikt och volym. Din beställning levereras direkt hem i din brevlåda. Är försändelsen skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

Varubrev 1:a klass: För något större beställningar med högre vikt, volym & värde. Varubrev är fullt spårbart och levereras direkt till din brevlåda. Om paketet inte får plats hängs det på din ytterdörr eller transporteras till närmästa ombud.

Mypack Collect: Din beställlning levereras spårbart direkt till ditt närmsta ombud. Spåra din beställning genom ditt spårningsnummer som vi mejlade dig i leveransnotisen.

MyPack Home Small – Din beställning levereras direkt till din dörr, snabbt, enkelt och smidigt!

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Fraktkostnad

Just nu erbjuder vi alla konsumenter fri frakt inom Sverige. (29 kr utanför Sverige). (Gäller ej företag som gör större beställningar, då tillkommer 199 kr för företagspaket). Väljer man att köpa till hemleverans eller varubrevsfrakt så är det spårbarheten och leveranstypen man betalar för och leveranstiden är en uppskattning av hur lång tid de olika leveranssätten i regel brukar ta. Det är alltid leveranstiden på varje enskilld produktsida som gäller.

Outlösta paket/fel angiven adress

Försändelser ligger kvar på postombudet i fjorton (14) dagar innan de returneras tillbaka till oss. För försändelser som ej är utlösta och kommer i retur till oss debiteras en avgift på 249 kr inklusive moms för att täcka O&S Online Group AB:s transport- och administrationskostnader. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om vi får tillbaka försändelsen p.g.a. Okänd adress eller att du är avflyttad så debiterar vi 49 kr för att täcka returfrakt & hanteringskostnader. 

Ansvar vid skada

O&S Online Group AB kan ej krävas eller hållas ansvariga ekonomiskt eller juridiskt för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av sparat minne som uppstår i samband med reparationer, oavsett orsak eller anledning. O&S Online Group AB kan ej heller krävas på ersättning för reparationer som resulterar i merarbete eller kostnader som uppkommer på grund av defekt produkt eller försenade leveranser. Vi rekommenderar att en fackmannamässig reparatör eller någon med väldigt god erfarenhet utför reparationen.

  • Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). 

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden eller försäkringar. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Personuppgiftsansvarig är vi, O&S Online Group AB, 559240-4395, Fältmätargatan 11, 721 34 Västerås, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund samt informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder.

Nyhetsbrev & SMS

I samband med att du har slutfört ett köp på Prylify.se accepterar du att din mejladress samt mobiltelefonnummer kan komma att användas i nyhetsbrev och andra sms- & mejlutskick från Prylify.se. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan även komma att användas för SMS-avisering av leverans samt övrig kommunikation som rör din order. Du kan när som helst avregistrera dig från att få dessa typer av utskick & annat marknadsföringsmaterial.

Pris- och produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Prylify.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Prylify.se inte skyldig att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Omdömen

Genom att lämna omdömen kring produkter på Prylify.se ger du även Prylify rätten att publicera de på Prylify.se samt i andra kanaler och medier. Prylify förbehåller sig rätten att publicera och/eller ta bort inskickade omdömen, om det anses stötande på något vis.

Beställning & Massbeställningar

Vi förbehåller oss rätten att stoppa, makulera och kreditera beställningar eller massbeställningar från både konsument och företag om vi anser att något inte stämmer, som t.ex. en leveransadress eller annan högriskorder.

Övrigt

Vi följer de rekommendationer som Allmänna reklamationsnämnden ger samt svensk lag vid en eventuell tvist. För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Prylify kundtjänst.

© O&S Online Group AB | Org.nr: 559240-4395 | E-handel: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen.